DISTANČNÍ VYUČOVÁNÍ
TÝDEN: 22.3. -26.3. 2021
INTEGROVANÝ BLOG: ,,Já a moje tělo‘‘
Dobrý den děti, čeká nás další týden, kdy ještě musíme být doma. V tomto týdnu, než nám začnou Velikonoce si zopakujeme něco o našem tělíčku.
Zda ho dobře znáte ????
Motivační pohádka s kterou můžete začít.
Nabídka činností:
Medvídek a sněhulák byli kamarádi. Medvěd často chodil k sněhulákovi na návštěvu, kde se scházela všechna zvířátka z lesa a tam si vyprávěli, jaké jsou děti, které ho postavily.
„Mají děti také srst, jako máme my zvířátka?“ vyzvídala sova.
„Děti mají srst jen na hlavě,“ odpověděl sněhulák.
„Hm, to je divné, vždyť jim musí být bez srsti stále zima. A mají děti tlapky s drápky?“ chtěl vědět medvídek.
„Děti tlapky nemají. Mají ruce a na nich takové tyčky-říkají jim prsty-a na nich rostou placaté drápky, kterým říkají nehty,“ vysvětloval sněhulák.
„A co čumáček a fousky?“ ptal se zvědavý jezevec.
„Ani čumáček nemají. Na obličeji mají jen takový malý výrůstek, kterému říkají nos. A fousky jsem u dětí neviděl.“
„A ocásek, ten určitě mají, viď?“
„Ne. Žádný ocásek jsem také neviděl.“
Čím víc se medvídek a zvířátka na děti ptali, tím méně si je dokázali představit. Sněhulák už si nevěděl rady, jak má všechno zvířátkům vysvětlit.
„Kdybych tak měl obrázky dětí. Medvídek i ostatní by si je prohlédli a děti by si tak představili,“ říkal si pro sebe sněhulák.
A tak poprosil sovu, aby dolétla do města a koupila tam pro medvídka knihu o lidském těle. Sovička to pro medvídka i ostatní ráda udělala.
Celý týden pak seděli ve svém pelíšku a prohlíželi si knížku. Dozvěděli se o dětech moc zajímavých věcí.
A co vy, děti, chcete také vědět, jako zvířátka, jak vypadá lidské tělo?
SH: Poslouchej a ukazuj
- Ať maminka jmenuje jednotlivé části těla a ukazuj na sobě, pak můžete činnost otočit a ty můžeš říkat, a maminka ukazovat, ale pozor někdy se může i splést tak buď pozorný, nenech se zmást.
Můžete si zahrát pohybové hry.
Tělesná výchova:
Již jsem posílala video naší Elišky na lyžích. Vykonáváte také nějaký sport v rámci možností? Proč je pohyb důležitý? Aspoň procházka? Jaké svaly posilujeme a proč je to důležité…?
PH: Dotkněte se země
- pomůcky: CD s hudbou
- tanči, jakmile hudba přestane hrát, maminka dá povel: „Dotkni se země zády!“
- při hře jmenujeme další části těla: „Dotkněte se země dlaněmi, břichem, hlavou, palcem,.“
PH: Svaly
- „Čím jsou kosti pokryty? Co máme pod kůží?“
- uvědomění si svalů-cviky na bříško- ležíme na zádech, zvedneme nohy mírně nad zem (pomůžeme dětem, aby nezvedaly nohy do pravého úhlu)
- „Někdo, kdo chce mít velké svaly a mít sílu, jí nejen maso, ale i cvičí.“
- „Svaly máme i na obličeji, kdybychom je neměly, vypadali bychom takto: (obličej bez výrazu)
- „Nemohli bychom se smát,…“ (usmějeme se, zamračíme, nafoukneme se, vyplazujeme rychle jazyk)- procvičení mimických svalů
PH: Ohýbáme klouby
- „Kromě kostí máme v těle i klouby. Víte , k čemu je potřebujeme? Bez kloubů bychom nemohli ohýbat prstíky, rukou,.“
- Ukažte si, jak by vypadala ruka bez kloubů (natažená, napnutá, bez pohybu)
- tam, kde můžeme ohýbat tělem, máme kloub
- hýbeme hlavou, rukama, nohama, loktem a vždy si ukazujeme, kde kloub máme
Hudební výchova:
Můžete si nejen zazpívat, ale i zatančit. ????
https://www.youtube.com/watch?v=Wo_LgAFages
https://www.youtube.com/watch?v=ZSSmZtdGwOU
https://www.youtube.com/watch?v=h0XcdGIKTIY
Text písničky se naučte jako básničku ????
Pracovní činnost + výtvarná činnost:
Obkreslení svého těla
- cíl: uvědomění si tvaru těla
- pomůcky: fix, či tužka, velký arch papíru
- polož se na papír a maminka tě obkreslí
- sleduj, jak vypadá obrys tvého těla
- tělo můžete vybarvit
Skládačka-lidské tělo
- pomůcky: obrázky lidských těl (viz příloha)
- na jednotlivé stoly rozložíme obrázky holky a kluka, poté panenku (puzzle)
- děti mají za úkol dle obrázku složit stejné tělo, u druhého úkolu klást rozstříhané části
Protože pomůcek není mnoho můžete vytvořit kostru z vatových tyčinek nebo z těstovin.
Pokud doma nemáte barevné papíry, nejdříve si čtvrtku natřete vodovými barvami – nejlépe – podklad černý.
KK: Ukázka kostry
- vyzveme dítě k sobě a před něj přiložte naší papírovou kostru
- „Podívejte se, když si odmyslíme oblečení, tak takhle vypadá naše Kristýnka- kostra.“
DH: Kosti je jich dosti
- cíl: porovnání, úsudek
- „Kolik myslíte, že máme v těle kostí?“ (ukážeme na 2 stavebnice s velkými kusy a méně a s mnoha malými kusy-děti získají představu, kolik kostí máme v těle
- „Jsou kosti pevné? Dají se zlomit?“ (přiblížíme si nebezpečí, při nichž si můžeme kost zlomit)
-
Popisujeme Kostíka
lebka, hrudní koš, pánev, páteř
- vždy ukážeme na našem Kostíkovi a zároveň hledáme kost na našem těle
„Abychom mohli chodit, běhat, potřebujeme nejenom kostru, svaly, ale především srdce, plíce a žaludek. Víte, k čemu slouží?“
Srdce
- „Srdíčko je takový píst, pumpuje krev do celého těla. Kdyby krev neobíhala celé naše tělíčko, nežili bychom. V krvi jsou i vitamíny, které se tam dostanou z toho, co sníme. Proto je potřeba jíst jablíčka, pomeranče,… Naopak bacily vitamíny jí, a když je více bacilů, onemocníme.
Komunikativní chvilka: Co mi chutná nejvíce?
- Povídejte si o tom, co za jídlo máte nejraději? Co vám nejvíce chutná?“
Najdi zdravé jídlo
- pomůcky: letáky s potravinami, nůžky
- „Abychom nebyli nemocní, musíme jíst hodně vitamínů a zdravě.“
- děti si vezmou nůžky a můžete hledat v letácích zdravé potraviny, které vystřihnou
+v příloze najdete pracovní listy s kterými můžete posléze pracovat