(15. 3. – 19. 3. 2021)
Integrovaný blok – Svět kolem nás
Téma: Nač má člověk smyslů pět?
Ahoj děti. Tento týden se dozvíme spoustu nových a zajímavých věcí o pěti kamarádech, které už možná trochu znáte. Aha, že nevíte, koho mám na mysli. Tak se raději hned pustíme do práce. Začneme tedy přečtením následujícího příběhu.
Nabídka činností
Příběh - Pět kamarádů
Pod velikým kopcem porostlým zvláštní tenkou trávou byla malá vesnička. V té vesničce bydlelo pět kamarádů. Všichni se měli rádi a každý uměl něco jiného. První kamarád měl dva domečky, postavené hned pod kopcem. Ten uměl rozeznat a popsat všechno kolem. Vyprávěl ostatním, jak krásné jsou stromy a keře, jakou barvu mají květiny, jak vypadají zvířátka. Na kraji vesnice si postavil dva vysoké domy druhý kamarád. Ten uměl dobře poslouchat. Říkal ostatním, jak krásně zpívají ptáčci, jak volá na kočku malé koťátko nebo třeba jak bublá potůček za lesem. Třetí z kamarádů měl malý domeček uprostřed vesnice. I on uměl zvláštní věc. Když začaly vonět kytičky, říkal ostatním, jaká je to vůně. A když všichni šli do lesa, poznal podle vůně, kde rostou houby, anebo zapáchající bobky, které tu zanechala divoká prasátka. To každého varoval, aby se tomuto místu vyhnul. Čtvrtý z kamarádů měl postavený malý domeček v dolní části vesnice a všem ostatním vařil jídlo. Uměl to znamenitě. Dovedl totiž rozpoznat, co je slané, sladké, hořké a kyselé. A tak jídlo mělo vždy tu správnou chuť. Poslední pátý kamarád měl postaveny dva největší domečky úplně dole, na konci vesnice. A co zvláštního uměl on? Když svítilo sluníčko, říkal všem jak je teplé. Nebo naopak, když byla zima, hned to poznal a radil všem ostatním, aby se teple oblékli. Dovedl rozpoznat, co je hladké nebo hrubé. Varoval ostatní, aby nesahali na ježka, protože by se mohli popíchat. Víte, děti, kdo byli tito kamarádi?
Zdroj: SLOUPOVÁ, Miroslava. Rok s krtkem: [náměty pro práci s předškolními dětmi]. Vyd. 2. Ilustroval Edita PLICKOVÁ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0650-7.
Úkol pro rodiče
V průběhu vyprávění zastavujte a zkuste vše postupně zakreslit (zatím nepojmenovávat). Nejprve nakreslíte kopec a pak postupně na základě vyprávění pokračujete se zakreslováním domečků ve vesnici. Jestliže děti z kresby nepoznají, že se jedná o lidské smysly, zkuste na místo domečků přiložit vystřižené obrázky očí, nosu, úst, uší a rukou.
Otázky:
Příklad obrázku
Didaktická hra - Ukaž, kde máš smysl?
Sedněte si naproti dítěti a jmenujte smysly. Dítě bude ukazovat na vlastním těle místo, kde daný smysl sídlí. Důležité je, aby u toho dítě na vás vidělo. Nejprve zkuste ukazovat s dítětem. Jakmile to dítěti půjde, zkuste vyslovit název smyslu a ukázat na nesprávné místo jeho sídla, zda se nechá zmást či si chyby všimne a upozorní na ni.
Můžete také zkusit verzi, kdy si s dětmi vezmete nějaký rytmický hudební nástroj (v našem případě budeme improvizovat – dvě vařečky, vařečka a hrnec, vařečka mísa, sklenička a lžíce apod.) Jmenujte lidský smysl a ukažte jeho sídlo na svém těle, poté vyzvěte dítě, aby řeklo, jak se daný smysl jmenuje. Název dítě vyťuká na zvolený nástroj.
Básnička
Naše smysly
Nač má člověk smyslů pět?
Aby mohl poznat svět.
HMATEM pozná co je hladké,
CHUŤ mu poví, co je sladké.
ČICH ten vždycky vyzvoní, když mi něco nevoní.
ZRAK nám slouží ke koukání a
SLUCH máme k naslouchání.
Zdroj: http://msmesice.cz/nase-pisnicky-basnicky-a65
Zrak
Nejprve si prohlédneme, kde tento smysl sídlí (na mamince, sourozenci, sobě v zrcadle). Poté můžeme pozorovat, zda máme v rodině všichni stejnou barvu očí, co nám oči chrání apod.
Zahrajeme si hru na malého průzkumníka.
Stoupněte si s dítětem k oknu a řekněte mu, že nyní budete zkoušet přes sklo toho okna prozkoumávat všemi smysly například keř, strom, květinu, co roste před vaším domem. Můžeme keř prozkoumat sluchem? Slyšíme ho? Můžeme ho prozkoumat čichem? Cítíme ho přes sklo? Můžeme ho prozkoumat chutí? A co hmat? Můžeme si na keř sáhnout, když jsme doma za oknem? Můžeme keř prozkoumat zrakem?
Ano, jedině zrakem. A jaký tedy je, co o něm můžeme říct? Popiš ho (pomocí otázek vést děti k bohaté slovní zásobě - Jaké barvy má kůra, Má listy? Proč je nemá?).
Pokud z okna na nic takového nevidíte, ukažte dětem obrázek třeba na počítači. Důležité je, aby si uvědomilo, že teď doma na dálku může prozkoumávat danou věc pouze zrakem. Venku by mohlo i jinými smysly, jakými? Na procházce můžete využít i ostatních smyslů (přivonět ke květině, stromu apod. - popsat, co dítě cítí, zda něco slyší – praskání větví, jaká je kůra – popsat).
Hra na procvičování zrakové paměti
S většími dětmi (4-5) zvolte 5 drobných předmětů a s malými (3) alespoň 3 předměty. Může se jednat o autíčka, malé plyšáky, postavičky, kostky, cokoliv najdete. Tyto předměty si nejprve pojmenujte (auto, plyšový medvídek…). Následně se dítě otočí zády k vám. Vy si jeden předmět zvolíte a schováte ho. Ostatní předměty přikryjete například ručníkem. Dítě se poté otočí zpět a vy předměty odkryjete. Úkolem dítěte je co nejrychleji přijít na to, který předmět chybí. Počet předmětů můžete samozřejmě přidat, pokud to dítěti půjde dobře.
Na procvičení zrakové paměti je také velmi dobré klasické pexeso.
Hra na rozvoj zrakového rozlišování – Jdi a najdi
Zkuste dát dítěti popis určitého předmětu, ke kterému má dojít, nebo ho má přinést.
Př. Jdi do obýváku a přines něco, co má modro šedou barvu, je to malé a používám to, když si potřebuji něco důležitého zaznamenat na papír. Jdi a dotkni se plyšáka, který má hnědou barvu, dlouhé uši, malý ocásek a má rád mrkvičku.
V příloze č. 1 přikládám pracovní list zaměřený právě na zrakové rozlišování.
V neposlední řadě nám zrak pomáhá také ve zdolávání určitých překážek.
Zkuste si tedy doma vytvořit překážkovou dráhu. Použít můžete židle na přelézání a podlézání, dále různé polštáře na přeskakování, švihadla, provazy na chození (vždy bos), míče na kutálení kolem překážek, hokejky, florbalky – vedení míčku určitým směrem atd. Zapojte děti, uvidíte, jak skvělé nápady mají.
Sluch
Opět začneme tím, že si nejprve prohlédneme sídlo tohoto smyslu, tedy ucho. Větším dětem můžeme říct, z jakých částí se ucho skládá.
Hra na rozvoj lokalizace zvuku
Dítěti zavážeme oči a posadíme ho na židli doprostřed místnosti. Vysvětlíme mu, že až uslyší nějaký zvuk, ukáže rukou, odkud se zvuk ozývá. Poté si stoupneme například vedle dítěte z levé strany a zachrastíme klíči (zkoušíme z různých stran). Úkolem dítěte je ukázat směr zvuku.
Hra zaměřená na sluchové vnímání
Dítě si lehne na zem a zavře oči. Naším úkolem bude pouštět dítěti různé zvuky, které bude následně hádat. Zvuky můžete využít libovolné, já jsem zvolila takové, které se teď mohou vztahovat k probouzející se přírodě.
https://www.youtube.com/watch?v=YpM7OFo3tfQ – ptáci
https://www.youtube.com/watch?v=U8-hPmMbHS0 – zvuky zvířat
https://www.youtube.com/watch?v=_MLvb9sVpFI - voda
https://www.youtube.com/watch?v=wZvyeARjRIE – praskání ohně
https://www.youtube.com/watch?v=R6X37hQMtnY – silný vítr
Pro menší děti přikládám v příloze č. 2 pracovní list zaměřený na vytleskávání slov a v příloze č. 3 mohou zkusit větší děti pracovní list na rýmování.
Čich
Jak vypadá sídlo čichu?
Dítě si prohlíží náš nos, nebo nos svého sourozence. Jaký má tvar? Poté se může podívat do zrcadla na svůj nos. K čemu slouží nosní dírky?
Který kapesní je navoněný?
Před dítě dáme dva kapesníky. Jeden bude parfemovaný, druhý bez vůně. Jakým smyslem zjistíme, který je voňavý? Zrakem, sluchem, hmatem, chutí, čichem?
Poznáš, o jakou potravinu se jedná?
Připravíme s dítětem několik druhů potravin, které má rádo (banán, mandarinka, hruška, med, okurka, apod.) Všechny potraviny si nejprve pojmenujeme a poté je nakrájíme na kousky a dáme na tácky, nebo do kelímků. Na závěr dítěti zavážeme oči a budeme mu zkoušet dávat přivonět k potravinám. Jeho úkolem bude uhodnout co nejvíce potravin. Volbu potravin nechám na vás.
Čich je velmi důležitý a některá zvířátka ho mají hodně vyvinutý. Díky tomu se například využívají při hledání věcí, ale i osob (policejní pes). V příloze č. 4 posílám pohádku s názvem: Jak pejsek vyčenichal krtka.
Chuť
Kde sídlí chuť? Dítě si prohlíží nejprve ústa maminky/tatínka/sourozence a na závěr i svoje. Máme stejný tvar úst? Který ret je větší? Co máme v ústech kromě zubů?
Zkusíme si malé cvičení s jazykem
Hra na ochutnávače
Do sklenic nalijeme různé druhy šťáv (ovocnou, zeleninovou) a vodu. Jakým smyslem poznáme, jaká je šťáva/voda? Následně dítě ochutná pití ze všech kelímků a zkouší popisovat chuť – sladká, hořká, kyselá, slaná?
Podobně můžete postupovat například během vaření. Dítě vám může pomáhat (velké děti s krájením – příborovým nožem, malé dítě s omýváním, mícháním apod.) a u toho ochutnávat. Zkuste ingredience ochutnávat a popisovat, jakou mají chuť. Dejte si tu práci a od každé chuti najděte jednu. Ať dítě samo řekne, co mu chutná a co ne a proč. Opět můžete zkusit zavázat oči a ochutnávat. Dítě může hádat pomocí čichu a chuti. Nejprve si však dané potraviny pojmenujte a ukažte, aby dítě vědělo, mezi čím se bude rozhodovat.
Hmat
S dětmi zkusíme zavzpomínat na příběh o pěti kamarádech. Který z nich měl největší domeček? Proč? Hmat má totiž nevětší sídlo, sídlí po celém našem těle v kůži a nejcitlivější je v rukách.
Abychom si to vyzkoušeli, můžeme vzít něco, co má trochu hrubší povrch a dotýkat se tím na různých částech těla – paže, chodidla, záda, břicho, ruce…
Hmatový chodník
Zkuste doma najít předměty různých tvarů, velikostí a materiálů, po kterých by dítě mohlo chodit a vnímat je pomocí hmatu na chodidlech. (Bublinková fólie, mop, karton, houbičky na nádobí, kamínky, miska s teplou a studenou vodou, miska se solí… fantazii se meze nekladou).
Tvoření
Jelikož se nám jaro sice probouzí, ale zatím jen velmi málo, je zapotřebí mu trochu pomoci. Zkusíme tedy jaro přivolat pomocí našeho velkého jarního obrazu. Děti už se v minulých dvou týdnech naučily, co kvete v předjaří za květiny, jaká se probouzejí zvířátka a také, že nám začíná více svítit sluníčko. To všechno se nám bude nyní hodit.
Pomůcky: velký arch papíru, kartonu, čtvrtky, balicího papíru – co doma najdete, temperové barvy, fixy, ruce, nohy
Úkol: úkolem bude vytvořit jarní obraz za pomoci temperových barev, rukou a nohou, nebudeme tedy používat žádné štětce, ale do barev se pěkně ponoříme (využijeme hmat). Děti mohou ruce a nohy na plochu obtiskávat, nebo prostě jimi malovat. Jako příklad vkládám nápady z Pinterestu. Samozřejmě si můžete najít ještě další návrhy, nebo zkusit vymyslet své vlastní. Koncem týdne si můžeme udělat na skupině výstavu výtvorů. Budu se moc těšit, Kristýna.
Zdroj: Pinterest