(29. 3. – 1. 4. 2021)
Integrovaný blok – Svátky a tradice, které slavím
Téma: V trávě skáče zajíček, nese košík vajíček
Dobrý den, milí kamarádi. Chtěla bych vás všechny moc pochválit, protože počasí venku začíná konečně připomínat jaro a já věřím, že je to hlavě vaší zásluhou. Všichni tak moc hezky vyrábíte, učíte se básničky, zpíváte a rodičům doma pomáháte, že se na to nemůže vynadívat i sluníčko, které se krásně usmívá a hřeje nás. Ještě aby ne, vždyť už nám podle kalendáře opravdu začalo nové roční období, které nazýváme jaro. A právě na jaře slavíme svátky, které všichni dobře známe. Ano, jsou to Velikonoce. A právě Velikonocům bude věnovaný celý tento náš týden.
Začneme tím, že si vysvětlíme, co vlastně pojem Velikonoce znamená?
Modré pondělí, žluté úterý – v domácnosti se má začít s jarním úklidem. Ve školce uklízení často trénujeme, takže teď máte možnost to rodičům doma ukázat a pěkně jim s úklidem pomoci.
Škaredá/sazometná středa – také v tento den se uklízí (dříve se na sazometnou středu vymetaly saze z komína) a co je důležité, nikdo by se u toho neměl škaredit (mračit apod.), protože se říká, že by nám to mohlo zůstat každou středu po celý rok. A jejé, musíme si dávat dobrý pozor, žádného mračouna ve školce pak přeci nechceme. J
Kdo chce vidět, jak vypadají saze, poprosí dospělého, aby našel obrázek na internetu, nebo stačí rozkliknout odkaz.
https://www.pozary.cz/clanek/21339-hasici-likvidovali-horici-saze-v-komine/
Zelený čtvrtek – v tento den bychom si měli připravit jídlo převážně ze zelené zeleniny či bylin, abychom byli všichni zdraví. Děti začínají chodit s řehtačkami. Jak řehtačka vypadá, a co dělá za zvuk, zjistíte v následujícím odkazu.
https://www.youtube.com/watch?v=1-dDmYZCiwk
Velký pátek – říká se, že v tento den se země otevírá a vydává své poklady. Doslova je podle pověr spojován s kouzly, třeba se nějaké kouzlo stane i vám. J
Bílá sobota – také tento den je spojen s úklidem, bílením (proto bílá), mimo to však hlavně s přípravou velikonočních dobrot a zdobení vajíček či pletením pomlázky.
Boží hod – právě na Boží hod je nejlepší čas upéct beránka či mazanec, tak hurá do toho.
Velikonoční pondělí – na velikonoční pondělí si všichni kluci připraví upletenou pomlázku a básničku (koledu) a holčičky nazdobená vajíčka. Právě v tento den chodí chlapci/muži na koledu a děvčata/ženy jsou pošlehány čerstvým proutím, aby byly zdravé a mladé.
Moc hezky zpracované základní informace o velikonočních tradicích a zvycích najdete také na tomto odkazu v krátkém videu určeném pro děti v MŠ - https://www.youtube.com/watch?v=U8h3kWBaKe0
Tak a teď v tom máme jasno, ale zase nás čeká spoustu práce a legrace, tak hurá do toho.
Nabídka činností
Výtvarná a pracovní činnost
Pomůcky: tužka, nůžky, čtvrtka nebo karton, obyčejný bílý papír, tempery a vodovky, štětec nůžky, lepidlo, brambory šišatého tvaru, mašle
Postup Na karton nebo čtvrtku předkreslete dětem tvar velkého vajíčka (věnce), který společně vystřihnete. U čtvrtky větším dětem jen pomáhejte, aby se držely čáry, menším vystřihněte. Pokud použijete karton, vystřihněte jim obrys vy. Následně rozkrojte 2 větší brambory na půl a zkuste do nich nožem vyrýt různé obrazce (vznikne pomyslná kraslice). Mezitím si s dětmi připravíte barvy (u temperových použijte talíř/ tácek na rozmíchávání, u vodovek budete barvu nanášet štětcem). Nachystanou bramboru namočíte do barvy, nebo na ni barvu nanesete štětcem a poté ji obtisknete na papír či čtvrtku. Vajíček si dítě udělá dle libosti, nejméně však tolik, aby poté pokryla celý věnec. Jakmile obtisknutá „vajíčka“ uschnou, děti si je vystřihnou. Menším zase pomůžeme. Na závěr vystřižená vajíčka nalepíme na předem připravený a vystřižený kartonový či čtvrtkový věnec a ozdobíme mašličkou, za kterou věnec pověsíme.
Zdroj obrázku: https://www.guideastuces.com/B1548-15-Creations-en-papier-qui-feront-le-bonheur-des-enfants
Zdroj obrázku: https://www.craftymorning.com/easter-egg-potato-stamping-craft-kids/
Pokud nemáte temperové, ani vodové barvy, můžete vajíčka dětem předkreslit a nechat jim je libovolně vymalovat, nebo jim na některá předkreslit různé tvary – vlnovka, šikmá čára, spirála, oblouk horní/ spodní, co vás napadne.
Abychom do našeho jídelníčku zařadili alespoň něco zeleného a zdravého, zkusíme si vypěstovat řeřichu.
Pomůcky: miska od másla/kelímek od jogurtu, vata/hlína, semínka řeřichy, lepidlo, papíry, fixy, pastelky, nůžky, šablona zajíce z přílohy č. 1, mašličky…
Postup: Nejprve začneme tím, že si ozdobíme nádobu, ve které budeme řeřichu pěstovat. Kelímek nebo misku můžeme polepit kousky barevného papíru, nebo ho můžeme omotat mašlí, provázkem apod. Kdo bude chtít, může si také vystřihnout a dokreslit šablonu zajíce, kterou přikládám v příloze č. 1. Šablonu poté přilepíme lepidlem/tavnou pistolí ke kelímku. Na závěr přidáme do nádoby vatu či hlínu, zasejeme semínka řeřichy, zalijeme a dáme na okno ke sluníčku. Nezbývá než se těšit na dobrotu, kterou si poté můžeme nasypat na chleba s máslem. Pro inspiraci přikládám nápad z Pinterestu a vedle na fotografii můj květináč s řeřichou.
Zdroj obrázku: https://cz.pinterest.com/pin/3025924734270804/
Barvená lakem na nehty
Dekorací není nikdy dost a zajímavých technik také ne, takže s chutí do toho.
Pomůcky: vyfouknutá bílá vajíčka, špejle, starší miska, rukavice, laky na nehty libovolných barev
Postup: https://www.youtube.com/watch?v=uC92-VnQCJk
Hotová vajíčka můžeme připevnit na špejli a zapíchnout je k řeřiše, nebo si jimi ozdobit stůl. Já jsem dnes také zkoušela a musím říct, že výsledek mě překvapil. Jen používejte pravdu na vyfouklá vajíčka, aceton samozřejmě nemůže přijít na vajíčka, která chcete později konzumovat.
Vlastní zdroj
Barvená v rýži
Pomůcky: uvařená vajíčka, ocet, igelitový pytlík, rýže, barvy na vajíčka
Postup: https://www.youtube.com/watch?v=eQA_QtAHX14
Protože máme letos trošku jiné Velikonoce, říkala jsem si, že bychom mohli vyzkoušet i nějakého netradičního beránka. Jelikož vím, že v naší třídě je plno šikovných pomocníků, nemám sebemenší obavy z toho, že by se nepovedl.
Pokud se beránka rozhodnete vyzkoušet, nebo zvolíte klasiku, na kterou jste zvyklí, nezapomínejte si s dětmi ingredience pojmenovat a hlavně si neustále opakovat postup. Na konci se můžete zeptat, co všechno jste během pečení použili za suroviny, co jste museli s těstem udělat nejprve, co potom, co jste udělali nakonec apod. Nechte dítě, ať se pořádně zapojí.
Inspirace na recept: https://www.vareni.cz/magazin/velikonocni-beranek-z-kynutych-uzliku-krok-za-krokem/
Jazyková výchova + pohybová improvizace
U rybníka
U rybníka vodník sedí, celičký se rmoutí.
Na Honzíka smutně hledí, že ostříhal proutí.
(dítě sedí v tureckém sedu a dá si obličej do dlaní, částečně odkryje oči a hrozí prstem)
Z jeho vrby kadeřavé na pomlázku svojí,
že už proutí nenaroste, vodníček se bojí.
(nejprve dítě upaží jednu ruku, poté druhou, následně začne hlavou kroutit a na závěr se za ni chytne)
Nezlobte se, pane vodník, upletu vám taky.
Pak můžete koledovat i se svými raky.
(dítě rozpaží, zakroutí hlavou, prsty naznačí pletení pomlázky, poslední řádek tleská v rytmu říkadla o přední stranu stehen)
Kuřátka
Slepička svá vejce hledá, je jich pěkná hromádka.
Tahle vejce holkám nedá, vykouknou z nich kuřátka.
(dítě chodí po prostoru a rozhlíží se do všech stran, poté si sedne do podřepu, naznačí rukou hromádku, sedí v podřepu a ukazuje prstem – nenene, na závěr si dá ruce na ramena)
Jedno, druhé, třetí, čtvrté, ze skořápky vyskočí.
Travou ťapká hejno žluté, v rose nožky namočí.
(dítě počítá na prstech a na slovo „vyskočí“ udělá výskok z dřepu, poté napodobuje chůzi kuřátek – stejná jako kachní – může u toho trénovat výšku a intenzitu tónu na slabiku píp – potichu x hlasitě, pomalu x rychleji, nejrychleji.
Zdroj: HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0649-1.
Koleda o zajíčkovi
Hody, hody doprovody
já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody,
nesl košík vajíček.
Potkala mě koroptvička,
chtěla jedno červené,
že mi dá lán jetelíčka
a já říkal: Ne, ne, ne.
Na remízku mezi poli,
mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem,
malovaná vajíčka.
Zdroj: https://www.dopohadky.cz/velikonocni-koledy-basnicky-a-rikanky
Nezapomeňte si pustit krátkou, naučnou a moc hezky zpracovanou pohádku s názvem: Jak se pomlázky ztratily. V pohádce se děti seznámí s jednotlivými velikonočními tradicemi. Sami můžete vyhodnotit, zda některé dodržujete či nikoliv a proč.
Přikládám odkaz na pohádku zde: https://www.youtube.com/watch?v=nW7iVeLfuYc
Hudební výchova
Tento týden se naučíme písničku s názvem Jaro slaví svátek. Celý text najdete v příloze, melodii pod odkazem níže.
Odkaz na melodii: https://www.youtube.com/watch?v=fgmXCI24rnU
Na závěr už mi nezbývá než všem popřát krásné prosluněné Velikonoce plné pohody a dobrot. Věřím, že si je užijete a ani letos vás beránek nepokaká. Budu se moc těšit na případné fotografie s výrobky a dobrotami. Tak se mějte krásně a buďte zdraví a hodní, Kristýna.